Що таке брендбук, гайдлайн та логобук?
"Хочемо брендбук!" – кажете ви. І ми відповідаємо: Відмінно! І якщо вже ми заговорили про брендбук, давайте розберемося, що означає цей термін. А заразом інші незрозумілі слова, які і вам і нам доводиться чути – це «гайдлайн» та «логобук».
Правдиво про брендбук
Слово "брендбук" прийшло до нас з англійської мови. Згідно з Вікіпедією, брендбук(він же бренд бук або англійською brand book) – це офіційний документ компанії, в якому, перш за все, описані маркетингові основи розвитку бренду, а саме:
- концепція бренду
- атрибути бренду
- цільова аудиторія бренду
- конкурентне середовище бренду
- позиціонування бренду
- долгострокова стратегія розвику бренду
Крім цього, брендбук містить повний посібник з фірмового стилю, який включає правила використання всіх елементів фірмового стилю на різних носіях (як корпоративних, так і рекламних).
Важливий розділ брендбука – це юридичні аспекти розвитку бренду: авторські та суміжні права, права на запатентовані торгові знаки, знаки обслуговування та найменування місць походження товарів тощо.
Як бачите, це ємний документ, що має стратегічну цінність і призначений виключно для внутрішнього використання топ-менеджерами компанії.
У нашій країні брендбуком найчастіше називають посібник з фірмового стилю (він же паспорт стандартів фірмового стилю). Власне кажучи, в більшості випадків брендбук лише його містить. Чому так відбувається? Спробуємо розібратися.
За досвідом можемо сказати: часто компанії розробляють логотип та фірмовий стиль, маючи лише загальне уявлення про те, як розвиватиметься їхній майбутній бренд та бізнес у цілому, і не мають чіткої стратегії та планів. При такому підході розділи брендбука, що перетворюють його на повноцінний документ, просто не з'являються на світ. І це, мабуть, основна причина плутанини понять. Іншими словами, розробляємо брендбук, але опустивши всі питання, на які немає відповідей, отримуємо лише його частину – стандарти фірмового стилю.
Інша причина плутанини полягає в тому, що компанії, які серйозно ставляться до брендингу, як правило, розділяють брендбук. Стратегічно важлива інформація залишається доступною лише вузькому колу людей, які мають відповідний доступ. А посібник із фірмового стилю виділяють в окремий документ, який потім використовується маркетинговим відділом для роботи з дизайнерами, друкарнями, виробниками зовнішньої реклами і т. д. При цьому часто називають такий документ брендбуком (як його складову частину)
Посібник з фірмового стилю (приклад)
Якщо повернутись до термінології, то ми – прихильники називати речі своїми іменами. Документ, який описує логотип та інші елементи фірмового стилю, а також правила їх використання на різних носіях ми називаємо посібником з фірмового стилю.
Як правило, повний посібник з фірмового стилю містить:
- Основні візуальні стандарти бренду (зображення логотипу, слогана, фірмові кольори та шрифти):
- Кольорове зображення логотипу (всі варіанти компонування)
- Побудова логотипу (особливості компонування, пропорції)
- Кольорова виворітка логотипу
- Монохромний варіант логотипу у чорно-білих тонах
- Чорно-біла виворітка логотипу
- Допустиме зменшення логотипу
- Спеціальний варіант логотипу для нанесення на дуже маленькі поверхні, наприклад, на ребро олівця
- Варіант логотипу для тиснення (на шкіряній папці, щоденнику) – в один колір
- Допустимі мінімальні відступи від логотипу
- Неприпустимі варіанти відтворення логотипу
- Накреслення слогану компанії (у поєднанні з логотипом та без)
- Вказання фірмових кольорів (Pantone, RGB, CMYK, Web)
- Рекомендовані шрифти для поліграфії та Web
- Фірмовий персонаж, а також ілюстрації з фірмовим персонажем на всі задані теми
- Фірмова емблема (школи, університету, клубу тощо)
- Особливі елементи фірмової графіки (наприклад, фірмовий малюнок)
- Оформлення ділової документації та презентаційних матеріалів (візитна картка, фірмовий бланк, бланк внутрішнього розпорядчого документа – наказу, розпорядження, бланк прайсу, бланк договору, фірмова папка та блокнот, шаблон презентації, шаблон комерційної пропозиції тощо)
- Фірмовий одяг (діловий та/або робочий)
- Фірмова упаковка та етикетка
- Оформлення сувенірної продукції
- Оформлення офісу та/або оформлення магазину у фірмовому стилі (фасад та інтер'єр)
- Оформлення транспорту
- Приклади оформлення рекламних носіїв
Процес створення книги із посібником з фірмового стилю включає дизайн-макет книги, створення ілюстрацій до кожного розділу, написання тексту посібника, верстку, а також друкарські роботи, виготовлення обкладинки, палітурка і, нарешті, створення електронної версії книги (у форматі PDF).
Звичайно, все це коштує грошей, але воно того варте.
Гайдлайн та логобук
Крім слова «брендбук» часто можна почути такі терміни, як «гайдлайн» и логобук». Коротко вони означають наступне.
Гайдлайн (англійською guideline, скорочено від Corporate Identity Quideline) – це документ, який описує правила використання всіх елементів фірмового стилю на різних носіях. Здалося знайомим, чи не так? Ви маєте рацію, це і є посібник з фірмового стилю, про який ми докладно писали вище - тільки з модною назвою.
Логобук (англійською logo book) – це документ, який містить всю інформацію про логотип, фірмові кольори логотипу та фірмові шрифти. По суті це перший розділ керівництва фірмового стилю. По суті це перший розділ керівництва фірмового стилю. Якщо йдеться лише про розробку логотипу, а також про документ, в якому докладно описані правила його використання, такий документ іноді називають логобуком. Модно та зрозуміло.
Резюме
Відомо, що будь-який професійний жаргон служить для розпізнавання своїх та заплутування чужих. Ми впевнені, що такий жаргон здебільшого не потрібен, і і все, що потрібно знати про проект, можна висловити звичайною діловою мовою.
Боротися із проникненням «непотрібних» іноземних слів у наше життя складно, але можна. Тепер ви знаєте значення термінів «брендбук», «гайдлайн» та «логобук», а отже можете сміливо обговорювати їх з потенційним виконавцем, і зможете уникнути плутанини при укладанні договору на їх розробку.