Малий бізнес та соціальні медіа: крок перший
Для початку спробуємо коротко відповісти на запитання, а чи потрібні взагалі соціальні медіа малому бізнесу? Найчесніша і, до речі, дуже коротка відповідь – невідомо!
Чи допоможе хворому бинт? Якщо в нього різана рана, то допоможе, а якщо кашель, то навряд. Також і з соцмедіа, це лише інструмент, який має свої особливості, а також вимагає певної майстерності в його використанні. Комусь він стане в нагоді, а для когось виявиться абсолютно марним.
Чи допоможе хворому бинт?
Для початку спробуємо коротко відповісти на запитання, а чи потрібні взагалі соціальні медіа малому бізнесу? Найчесніша і, до речі, дуже коротка відповідь – невідомо!
Чи допоможе хворому бинт? Якщо в нього різана рана, то допоможе, а якщо кашель, то навряд. Також і з соцмедіа, це лише інструмент, який має свої особливості, а також вимагає певної майстерності в його використанні. Комусь він стане в нагоді, а для когось виявиться абсолютно марним.
Зараз багато корпоративних блогів та іншого роду соціальних ресурсів створюються за принципом «куди селяни – туди й обіз'яни». Усі завели собі Фейсбук, отже, і мені треба. Насправді – не факт. Звичайно, є абсолютно конкретні та відносно надійні способи розкручування в соціальних медіа, але перш ніж перейти до практики, давайте трохи потеоретизуємо.
Пощастить у коханні
Двоє людей розповідають той самий анекдот. Перший викликає своєю короткою історією гомеричний регіт, а другий – лише кілька жалюгідних смішків. Чому так відбувається? Може, перший з них талановитий оповідач, а може, другому просто не пощастило з публікою? Буває по-різному. І хоча існує досить багато літератури про теорію гумору, насправді передбачити успіх жарту з ймовірністю 100% досить важко. Досвід публічних виступів та розвиток акторських навичок збільшують шанси на успіх, але фактор випадковості залишається. До соціальних мереж та блогосервісів це також певним чином застосовно
«Сьогодні вранці ми з мамою поїхали на дачу. В електричці я поїв абрикоси та черешню. На дачі ми поливали та збирали полуницю. Їли суп. Потім я ліг спати, а на дачі був дощ. В обід я поїв знову черешню та абрикоси, доїв їх. З собою мені дали полуницю, цибулю зелену, суп у банку, банан. Ішли додому під дощем. Купив АіФ. Братик прийшов з роботи і готує картоплю з грибами та вершками. Такий день.»
Ви повірите, якщо я скажу вам, що до цього запису залишено 77 коментарів? А тим часом це так!
Блогер, який пише пересічну побутову нісенітницю, раптом стає об'єктом уваги тисяч користувачів. Чому так? Везіння, випадковість, ще щось? У будь-якому разі, будьте готові, що інвестування фінансових та людських ресурсів у розвиток створеної вами спільноти ні до чого не приведуть або навпаки популярність прийде, звідки не чекали.
Соціальний об'єкт
Залишимо фактор випадковості осторонь (на жаль, на нього вплинути неможливо) і подумаємо, як нам створити такий майданчик у соцмережах, куди захоче прийти кілька десятків, а то й сотень тисяч користувачів.
І в онлайні та в офлайні будь-яка соціальна група збирається навколо «соціального об'єкта». Наприклад, у мене щовечора у сквері збирається компанія з 10 осіб різної статі та віку, які із задоволенням довго спілкуються один з одним. Їх поєднує той факт, що у кожного в руках повідець, на кінці якого знаходиться славна псина. При цьому собачники обговорюють не лише своїх вихованців, а й підвищення цін на продукти, політичну ситуацію, просто балакають про погоду. Їх контакт почався із спільних собачих інтересів, і тепер вони майже друзі.
Крім очевидних тем та інтересів соціальними об'єктами іноді стають зовсім несподівані речі. Нещодавно ВКонтакті однієї з найпопулярніших груп було співтовариство під назвою «Група людей, яких тягне заржать під час серйозного заходу». У ній було майже 900 тисяч осіб. Як бачите, користувачам цілком серйозно цікаво об'єднуватися навколо такої нісенітниці, але раз їх так багато, може це і не така вже нісенітниця?
Якщо ви відкриваєте інтернет-магазин (найпопулярніші соціальні мережі давно обзавелися плагінами та надбудовами для цього), то немає жодних проблем. До вас прийдуть ті, кому потрібен пилосос чи кеди, хоча теж доведеться постаратися заманити покупців.
Але якщо ви відкриваєте корпоративну групу, яка покликана привернути увагу до вашого бренду або бізнесу, то тут все трохи складніше. Подумайте, чи так цікаво і важливо користувачам знати хоч щось про вашу компанію? Чи зможе такий соціальний об'єкт зібрати довкола себе тисячі користувачів? Навряд чи. Що ж робити?
Я б порадив відмовитися від ідеї корпоративного блогу чи спільноти взагалі. Краще подумати, які інтереси потенційно можуть зблизити ваших покупців. Скажімо, якщо ви продаєте виделки, краще відкрити кулінарну групу, де користувачами зможуть ділитися рецептами страв.
А далі?
Далі треба не полінуватися і провести власне невелике медіадослідження, щоб з'ясувати, наскільки популярна обрана вами тема. Тут вам в допомогу сервіси пошуку по блогах, внутрішні пошуковики соціальних майданчиків і тренди запитів в Google http://www.google.com.ua/trends/?hl=ru, де можна подивитися, чим цікавляться користувачі мереж.
До речі, кулінарних спільнот та блогів хоч греблю гати, тому продавцю виделок у цю історію потикатися не варто. І, мабуть, доведеться думати далі…